بایدها و نبایدها در عزاداری اهل بیت (علیهم السلام)
ايران اسلامي،داراي سابقه اي بس طولاني در دينداري و دوستداري اهل بيت ( عليهم السلام ) مي باشد. اما امروزه متأسفانه شاهد حركات انحرافي در شيوه ي عزاداري و ايام سوگواري براي ائمه و اهل بيت (عليهم السلام ) در كشورمان هستيم.
لذا بر آن شديم كه برخي از احكام عزاداري ،با عنوان استفتائات مقام معظم رهبري كه در سايت معظم له ارائه شده است را عنوان نماييم.
موسيقي در عزاداري
س: استفاده از آلات موسيقي (مانند ارگ) و يا استفاده از طبل و سنج در مراسم عزاداری ائمه معصومين (عليهم السلام) چه حكمي دارد؟
ج) استفاده از آلات موسيقي ، مناسب با عزاداري سالار شهيدان (عليهم السلام) نيست و شايسته است مراسم عزاداري به همان صورت متعارفي كه از قديم متداول بوده برگزار شود. البته استفاده از طبل و سنج به نحو متعارف اشكال ندارد.
استفاده از طبل و سنج و شيپور
س: استفاده از طبل و سنج و شيپور و همچنين زنجيرهايي كه داراي تيغ هستند در مجالس و دسته هاي عزاداري چه حكمي دارد؟
ج: اگر استفاده از زنجير هاي مزبور موجب وهن مذهب در برابر مردم شود و يا باعث ضرر بدني قابل توجهي گردد، جايز نيست ولي استفاده از شيپور و طبل و سنج به نحو متعارف اشكال ندارد.
استفاده از عَلَم
س: استفاده از عَلَم در مراسم عزاداري سيدالشهدا ( عليهم السلام ) یا قرار دادن آن در مجلس عزا يا حمل آن در دسته عزاداري چه حكمي دارد؟
ج: في نفسه اشكال ندارد ولي نبايد اين امور جزء دين شمرده شود.
دسته عزاداري
س: نظر شريف حضرت عالي نسبت به ادامه حركت دسته هاي عزاداري در شبهاي محرم تا نصف شب همراه با استفاده از طبل و ني چيست؟
ج: به راه انداختن دسته هاي عزاداري براي سيدالشهدا واصحاب او (عليهم السلام ) و شركت در امثال اين مراسم امر بسيار پسنديده و مطلوبي است و از بزرگترين اعمالي است كه انسان رابه خداوند نزديك مي كند، ولي بايد از هر عملي كه باعث اذيت ديگران مي شود و يا في نفسه از نظر شرعي حرام است، پرهيز كرد.
شركت زنان در دسته هاي سينه و زنجير زني
س: آياجايز است زنان باحفظ حجاب و پوشيدن لباس خاصي كه بدن آنان را بپوشاند، در دسته هاي سينه زني و زنجيرزني شركت كنند؟
ج: شركت زنان در دسته هاي سينه زني و زنجيرزني جايز نيست.
روضه خواني
س: آيا خواندن زن در مجالس عزاداري با علم او به اينكه نامحرم صداي او را مي شوند جايز است؟
ج: اگر خوف مفسده باشد بايد از آن اجتناب شود.
بالا وپايين پريدن در سينه زني
س: آيا هروله كردن در موقع سينه زني ( بالا و پايين پريدن )صحيح است؟
ج: اگر موجب وهن مذهب يا مؤمنين يا مراسم عزاداري معصومين (عليهم السلام ) باشد، جايز نيست و در حال بهتر است مؤمنين مراعات شؤون عزاداري معصومين ( عليهم السلام ) به ويژه سيد و سالار شهيدان اباعبدالله الحسين ( عليهم السلام ) را بنمايند .
قمه زني
س: آيا قمه زدن بطور مخفي حلال است يا اينكه فتواي شريف حضرت عالي عموميت دارد؟
ج: قمه زني علاوه بر اينكه از نظر عرفي از مظاهر حزن و اندوه محسوب نمي شود و سابقه اي در عصر ائمه (عليهم السلام ) و زمانهاي بعد از آن ندارد و تأیيدي هم به شكل خاص يا عام از معصوم (عليهم السلام) در مورد آن نرسيده است، در زمان حاضر موجب وهن و بدنام شدن مذهب مي شود بنابراين در هيچ حالتي جايز نيست.
ماليدن سينه و صورت بر زمين
س: اگر انسان در زيارتگاه هاي ائمه (عليهم السلام) خود را به زمين بيندازد و همانند بعضي از مردم كه صورت وسينه خود را بر زمين مي مالند تا ازآن خون جاري شود و به همان حالت وارد حرم مي شوند، عمل كند چه حكمي دارد؟
ج: اين اعمال كه به عنوان اظهار حزن و عزاداري سنتي و محبت ائمه (عليهم السلام) محسوب نمي شوند از نظر شرعي اعتباري ندارند، بلكه اگر منجر به ضرر بدني قابل توجه و يا وهن مذهب شوند، جايز نيست.