هم اندیشی پژوهشی با موضوع «چگونگی کسب انرژی از علم »
این میزگرد رأس ساعت 11صبح روزیک شنبه، مورخ 95/2/5، با حضور استاد محترم سرکارخانم پهلوان و معاون آموزش مدرسه علمیه الزهرا (سلام الله علیها) محمودآباد سرکار خا نم قارداشی و معاون پژوهش مدرسه سرکار خانم زهرا نیک زاد (مجری) برگزار گردید. خانم قارداشی بااشاره به تعریف انرژی چنین بیان داشتند: کسب انرژی از علم در واقع همان شادی وسروری است که به انسان باکسب علم دست می دهد . ایشان در ادامه نظر استاد شهید مطهری را درباره شادی بیان فرمودند که ؛سرور ،حالت خوش ولذت بخشی است که از علم واطلاع به این که یکی از اهداف وآرزوها انجام یافته یا انجام خواهد گرفت به انسان دست می دهد وغم واندوه حالت ناگوار ودردناکی است که از اطلاع بر انجام نشدن یکی از هدف ها وآرزوها به انسان دست می دهد. مردم عادی ، لذت را شادی فرض می کنند، افراد موفق، عملکرد خوب را شادی می شمارند و دانشمندان ،زندگی متفکرانه وجستجوگرانه را معادل شادی می دانند. خانم پهلوانی درادامه بحث به نشانه های شخصی که نشاط علمی دارد اشاره کرده وفرمودند: نشانه های شخصی که نشاط علمی دارد ازاین قرار است: پویایی، انرژی داشتن،علاقه، اهتمام ، جدیت در کارعلمی ،که در ضمن نام بردن از هرکدام توضیحاتی هم ارائه دادندوبعدازآن به عوامل نشاط علمی پرداختندوآن رابه دو قسم درونی وبیرونی تقسیم کردندودرباره هرکدام از آنها توضیحاتی ارائه فرمودند. خانم قارداشی در ادامه بحث به عوامل موثر بر نشاط علمی پرداخته وبیان داشتندکه: عوامل متعددی در نشاط علمی افراد موثر است از جمله آنها می توان به مساله خستگی وعدم نشاط در کلاس درس اشاره کرد که می توان باتمهیداتی آن رابرطرف کرد برای مثال ؛ وضعیت فیزکی کلاس که شامل :رنگ، نور ، چینش نیمکت ها ،تهویه وتعداد دانش جو است که ایشان درباره هرکدام از این موارد توضیحاتی ارائه کردند وبعد از آن به عامل دیگر مانند؛ تشویق ،خواب کافی ،تقویت انگیزه درونی اشاره کردند ودر ضمن نام بردن توضیحاتی هم ارائه فرمودند. ایشان در ادامه موفقیت در تحصیل وکسب علم را برایند چند عامل دانسته وخاطر نشان کردند: میزان تلاش وکوشش ،انگیزه وعوامل درونی که با داشتن هدف ارتباط مستقیم دارد ،تجربیات قبلی که از جمله آن پیش مطالعه است ،تمرکز ودقت ،برقراری ارتباط منطقی ومعنا دار بخش های مختلف درس ، بهره گیری از تلقین مثبت ،توکل بر خدا در موفقیت تحصیلی نقش موثری دارند. خانم قارداشی در انتهای بحث خود به ارائه راهکارهای کسب انگیزه ، تقویت ونشاط علمی پرداخته وبیان داشتند: 1-فهرستی از توانمندی های خود را تهیه کرده و روزی دو یا سه بار با صدای بلند آن را بخوانید. 2-فهرستی از فواید مادی ومعنوی وموقعیتی کسب علم وموفقیت تحصیلی خود راتهیه کرده وهر روز آن را مرور کنید وسعی کنید روزانه چند سطری درباره آن بنویسید. 3-فهرستی از پیامد های منفی درس نخواندن مانند:اخراج شدن ،مشروط شدن و….راتهیه وباتامل درباره آنها ،این پیامدهای منفی را برای خود بزرگ ومعضل آفرین بدانید. 4-در مورد شیوه درس خواندن خود تجدید نظر کنید وبا مطالعه بیشتر به یک شیوه عملی وکار آمد برسید. و…. این میزگرد رأس ساعت30 :12به پایان رسید.