«شناخت نعمت و شکر بر زیارت سید الشهدا»
نشست فرهنگی- اخلاقی با موضوع «شناخت نعمت و شکر بر زیارت سید الشهدا» با سخنرانی حجت الاسلام مهدوی استاد سطح سه حوزه علمیه برادران آمل مورخ 2/8/ 95 در مدرسه برگزار شد.
ایشان در ابتدا اذعان کردند: تعبیر قرآن در مورد شکر نعمت تعبیر دقیقی است که می فرماید: اگر شما خواسته باشد که حتی نعمتهای خدارا فقط بشمارید نمی توانید. باید وجودتان را آماده کنید برای این مطلب که شکر این نعمات در ظرف وجود شما جای نمی گیرد. در دعای عرفه، سید الشهدا به شمارش نعمات الهی می پردازد تا آنجا که وارد تشریح نعمات جسم ما می شود و طوری آناتومی انسان را عنوان می کنند که اگر کسی آن را بررسی کند فکر میکند این سخنان یک پزشک با تجربه است. ابا عبدالله اعضائی از بدن را متذکر می شود که ما از آن غافل بودیم .شاید اگر حضرت عنوان نمی کردند ما هنوز غافل بودیم .حضرت در مناجات می فرمایند: اگر بخواهیم من و دیگران نعمات تو را بشماریم قابل حصر نیست حتی از عهده شمارش هم بر نمی آییم. نعمتهایی که دادی و حتی در آینده خواهی داد.حضرت می فرماید در توان من سیدالشهدا نیست .الا اینکه شما خدای تبارک و تعالی این عنایت را بکند که خود این شکر؛ شکر دیگری دارد. حضرت در مناجات الشاکرین می فرماید : و نعماتک الکثیره . نعمتهای تو زیاد و فهم من از ادراک این نعمتها قاصر است .چه برسد به انکه بخواهم آن را بشمارم. من اول باید قدرت درک نعمت را داشته باشم .بعد بتوانم بشمارم و بعد شکر را به جا بیاورم یکی از چیزهایی که ما طلبه ها باید خیلی برایش تلاش کنیم همین شکر است .اگر شاکریم پس چرا اینقدر از خدا طلبکاریم ؟
ایشان در ادامه فرمودند: یکی دیگر از نعمتهایی را که می خواهیم عنوان کنیم بعد از پرستش خدای متعال در قرآن کریم عنوان شده و در 26 جای قرآن به آن تاکید شده است، نعمت پدر و مادر است. سید بن طاووس با مقام علمی و معنوی بلند که آیت الله بهجت در موردشان گفتند: در تعبدیات ایشان تالی تلو معصوم است. ایشان با دعای پدر به اینجا رسیدند. علامه مجلسی می گوید: مادرم سفره غذا را گذاشت و به من گفت تا پدرم را صدا کنم . دیدم پدرم خوابیده بین امر مادر و احترام پدر گیر کردم. خم شدم لبانم را کف پای پدر گذاشتم و بوسیدم پدرم از خواب بیدار شد و وقتی من را در این حالت دید برایم دعا کرد و از همان بوسه کف پای پدر من مجلسی شدم .
ایشان ادامه داد: این تلاشهای ما مثل بذری است که در زمین می کاریم. این فقه و اصول همه بذر است. عمل ما بذر و بکاء بر امام حسین آبیاری دیم ماست. آیا شکر این نعمت را به جا می آوریم.از ماجرای بلای سید الشهدا برکات نازل شد. یکی از برکات بکاء یکی اقامه عزا و یکی زیارت سید الشهدا است . همانطور که مادر بحث والدین عاق داریم در بحث اهل بیت هم عاق داریم .پیغمبر اکرم می فرماید: من و علی پدران امت هستیم .و حق من و علی بالاتر است .از حق پدر و مادری که در ولادت شما دخیل بودند. من و علی پدری هستیم که محبین را از آتش دوزخ به دارالقرار نجات می دهیم. امام صادق (ع): اگر یکی از شما به جا آورد هزار حج را ولی زیارت سید الشهدا را ترک کند حقی از خدای متعال را ترک کرده است. امام باقر (ع) می فرمایند: هرکس از شیعیان ما نزد قبر سید الشهدا نرود دین او ناقص است. در روایت دیگر پرسیدند از امام صادق: کسی که ترک کند زیارت ابا عبدالله را در صورتی که مقدور بود برای او . حضرت پاسخ دادند: مورد عاق رسول خدا قرار می گیرد و امر ما را استخفاف کردند. کل الخیر فی باب الحسین .خدا تمام خیر را بدون قید در سفره ابا عبدالله قرار داد.امام عسکری (ع) فرمود: نشانه مومن پنج چیز است یکی از آن زیارت اربعین است. از مقدمات ظهور این است که دل ها معطوف می شود به یاد حضرت. ماباید شکر این نعمات را بجاآوریم.