کرسی آزاد اندیشی؛ «عرف وشرع، تعارض و تعامل!»
کرسی آزاد اندیشی با موضوع: عرف وشرع، تعارض وتعامل! با حضور طلاب، اساتید و کادر مدرسه برگزار گردید.
هدف از برگزاری این کرسی؛ تبیین وظایف طلبه به عنوان یک الگوی فاطمی از منظر عرف و شرع و تعارض این دو می باشد که یکی از آن وظایف، الگو بودن در عرف و شرع، تعامل و تعارض این دو با هم است.
سرکار خانم زینب خلیلی، از فعالان کانون پژوهشی مدرسه علمیه فاطمه الزهرا (سلام الله علیها) آمل، در خصوص وظایف یک طلبه به عنوان الگو و سرباز آقا امام زمان (عج) این چنین بیان داشت: طلبه، سرباز امام زمان و ولایت فقیه است. وظیفه اصلی طلاب، حفاظت از دین است و الگو برای جامعه دینی است که لازمه ی آن کسب کمالات است تا مردم از ایشان الگو بگیرند بنابراین لازم است تا کمی ها و کاستی های خود را از بین ببرند تا بتوانند محافظ دین باقی بمانند و از همین رو یکی از این مسائل، رفتار و گفتار طلاب در مدرسه علمیه است (خودسازی).
طلبه باید رفتار و گفتارش را با شرع تنظیم کند نه با عرف، زیرا برای طلبه، اخلاق و حضور معنوی مهمتر از حضور علمی است. در دانشگاه هم حضور علمی هست اما حضور معنوی کمرنگ است ولی در حوزه های علمیه هر دو زمینه برای طلاب فراهم است و علم در کنار تهذیب انسان ساز است نه علم به تنهایی .
اخلاق و رفتار طلبه بسیار مهم است و باید به گونه ای باشد که مناسب شرع بوده و عرف را به سمت شرع بکشاند نه این که مغلوب عرف شود. آن جاها که عرف و شرع باهم تعامل دارند مشکلی نیست اما آن جاهایی که باهم تعارض دارند این وظیفه طلاب علوم دینی است که مطابق شرع عمل کنند تا مردم از آنها الگو بگیرند.
سرکار خانم یزدان پناه دیگر کارشناس مسائل تربیتی و اخلاقی به عنوان داور این کرسی ضمن تأیید و تأکید بر سخنان خانم خلیلی در جمع بندی بحث مطرح شده، افزود: با توجه به این که در قرآن کریم آمده که از نعمت ها سوال می شود (…لتسئلن عن النعیم ) باید نعمت ها را در جای خود به کار بریم و هر کسی که نعمتی دارد مسئول است و هر کس بیشتر از نعمت ها برخوردار است از او سوال بیشتری می شود. همچنین در حدیث آمده که بار مسئولیت خود را به دوش دیگری نینداز و از طرفی دیگر ما باید این سرمایه های وجودیمان را به جریان بیاندازیم و گرنه در باتلاق می افتیم.
بنابراین ما به عنوان طلبه وظایفی داریم و برای اینکه بدانیم وظایفمان چیست باید از نظر علمی شناخت پیدا کنیم که چه نیازی من طلبه دارم و چه نیازی اجتماع من دارد و دلیل آمدن من به حوزه چیست؟یکی از چیزهایی که هم ما و هم جامعه ما بدان نیازمند است مباحث تربیتی است. چه کسی باید در این زمینه قدم بردارد و چه کسی مسئول است؟
پاسخ این است که علما مسئولند و عده ای را باید تربیت کنند و آنها طلاب علوم دینی اند که با تلاش علمی و تهذیب خود می توانند این نقش مهم را در جامعه ایفا کنند با گفتار خود و رفتاری که در شان طلبه باشد همان طور که دین و شرع از ما خواسته و متوقع است.
امام رضا (علیه السلام) می فرمایند :"خدا رحمت کند بنده ای را که احیا کرده امر ما را. پرسیدند چگونه امر شما را احیا کنند؟ فرمودند:اگر از شما کسی بیاید و علوم ما را به مردم یاد دهد، مردم یاد می گیرند و تبعیت می کنند.” و ما که طلاب علوم دینی هستیم برای این ادعایی که داریم باید بهایی بپردازیم و در رفتار و گفتار و برخورد خود به گونه ای عمل کنیم که الگو باشیم تا مردم از دین تبعیت کنند.
این کرسی با پرسش طلاب و پاسخ از کارشناسان به پایان رسید. ناگفته نماند که طلاب خواستار استمرار این گونه کرسی های آزاد اندیشی با همین مضمون شدند.